Beställare
Trafikverket
www.trafikverket.se
Medarbetare i projektet
Förbifart Stockholm är en ny nord- sydlig förbindelse under Mälaren.
E4 Förbifart Stockholm binder samman de norra och södra länsdelarna, avlastar Essingeleden och innerstaden och minskar sårbarheten i Stockholms trafiksystem. Förbifarten går från Vårby backe i söder till Häggvik i norr med sex stycken nya trafikplatser i ytläge.
Förbifart Stockholm
Bidrar till regionens utveckling
Ger en enklare vardag
Knyter ihop norr och söder under Mälaren
Minskar känsligheten för störningar i Stockholms trafiksystem
Skapar nya möjligheter att resa kollektivt
Längd: drygt 21 km
Tunnel: drygt 18 km
Antal körfält: tre i vardera riktning
Trafikplatser: 6 st
Trafik 2035: 140 000 fordon/dygn
Restid: ca 15 min
Byggtid: ca 10 år
Kostnad: 34 miljarder (2018 års prisnivå)
Bro & Betong Projektledning AB ansvarar för byggledningen av betongarbeten på delprojekten FSE 105, FSE 101 och FSE 215 i söder samt FSE 403 och FSE 410 i norr.
Bro & Betongs medverkan i projektet inleddes i augusti 2016 med Trafikverket som beställare för entreprenad “FSE 105 Betongtunnel Kungens kurva”, där Skanska som entreprenör bygger en ny trafikplats med tillhörande ramper, tråg och tunnel för E4 samt broar för E20. Övriga byggnadsverk är avsättningsmagasin under jord, frånluftsstation och stödmurar. Arbetsområdet är ca 1,5 km långt.
I delprojekt FSE 101 Vägar och broar Vårby backe, kommer befintlig motorväg byggas om och breddas, en ny trafikplats ska ersätta dagens befintliga bro i Trafikplats Lindvreten. En ny GC bro kommer också att utföras. Arbetsområdet är ca 1,6 km långt.
I delprojekt FSE 215 Betongtunnlar Skärholmen, ska befintlig motorväg breddas med på- och avfarter, nybyggnation ska ske av betongtunnlar och betongtråg samt frånluftstation. Arbetsområdet är ca 2km långt.